Siirry sisältöön

Vinkkejä sisäleikkeihin

Sydänliiton Neuvokas Perhe -sivustolta löytyy laaja kattaus vinkkejä perheen yhteiseen liikkumiseen, arjen ruokailuihin, ruudun käyttöön yms.

Noppaleikki

Välineet: Iso noppa

  • Keksikää 3-5 erilaista liikettä.
  • Heittäkää noppaa vuorotellen ja tehkää valitsemianne liikkeitä aina nopan osoittaman luvun verran

Apinaralli

Välineet: hernepusseja, patjoja, muotopaloja

  • Kasatkaa hernepusseja salin toiseen päähän ja asetelkaa erilaisia esteitä pitkin salia.
  • Tämän jälkeen leikki alkaa salin toisesta päädystä, josta on tarkoituksena hakea kotipesään mahdollisimman monta banaania (hernepussia) yksi kerrallaan, esteitä ylittäen.
  • Liikkumistapaa voi vaihtaa jokaisella hakukerralla.
  • Leikki päättyy, kun kaikki banaanit on tuotu lähtöpaikalle

Pidä puolesi puhtaana

Välineet: hernepusseja

  • Osallistujat jaetaan kahteen yhtä suureen joukkueeseen ja laitetaan hernepussit eri kohtiin salin lattialle (rajatkaa tila lattiassa olevien viivojen avulla).
  • Sopikaa pelin kesto ja alkakaa heittämään hernepusseja keskiviivan toiselle puolelle, pois omalta puolelta.
  • Pelin loputtua se joukkue voittaa, kumman puolella on vähemmän hernepusseja.

Lohikäärmeen aarre

Välineet: kartioita, vanteita, hernepusseja, palloja, hyppynaruja

  • Salin nurkkaan rajataan lohikäärmeen pesä, jota vartioi lohikäärme (yksi lapsi tai aikuinen).
  • Pesään viedään erilaisia aarteita, kuten esimerkiksi hernepusseja, palloja, hyppynaruja.
  • Jokainen aarteenmetsästäjä laittaa salin toiseen päähän vanteen omaksi pesäksi.
  • Leikin tarkoituksena on tyhjentää lohikäärmeen pesä viemällä sieltä aarteita yksitellen omaan pesään.
  • Mikäli lohikäärme koskee aarteenmetsästäjään, jolla on aarre kädessään, täytyy aarteenmetsästäjän jättää kädessä olevat aarteet takaisin lohikäärmeen pesään ja palata tyhjin käsin käymään omalla pesällä ennen uutta yritystä.
  • Lohikäärme ei saa poistua pesästään leikin aikana.
  • Leikki päättyy, kun lohikäärmeen pesä on tyhjä.

Iloiset pallot (alle 4-vuotiaille)

Välineet: keltaisia, sinisia ja punaisia palloja + ämpäri kaikille

  • Levittäkää keltaiset, siniset ja punaiset pallot salin lattialle ja alkakaa keräämään palloja yksitellen saman värisiin ämpäreihin.
  • Kun kaikki pallot on saatu kerättyä, tarkistakaa, että pallot ovat menneet oikean värisiin ämpäreihin.

Maa-meri-laiva (alle 4-vuotiaille)

  • Sopikaa mikä alue liikuntatilasta edustaa maata, mikä merta ja mikä laivaa. Voitte käyttää apuna kuvia.
  • Valitkaa yksi leikin ohjaaja, joka käskee leikkijöitä juoksemaan maalle, merelle tai laivalle
  • Kun ohjaaja huutaa esimerkiksi "meri", niin leikkijöiden tulee juosta mereksi merkatulle alueella
  • Leikkiä voi jatkaa niin pitkään kun haluaa ja ohjaajaakin voi välillä vaihtaa

Varpaat varpaita vasten

Leikkijät makaavat pitkällään jalat jalkoja vasten ja yrittävät kieriä lattiaa vasten siten, että jalkapohjat pysyisivät koko ajan toisiaan vasten.

Kipot ja kannet

Välineet: matalia kartioita

  • Leikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen, toiset ovat kippoja ja toiset kansia.
  • Kannet yrittävät kääntää kartioita oikein päin ja Kipot väärinpäin. Ajan päättyessä se joukkue, jolla on enemmän kartioita käännettynä, voittaa.

Polttopallo

Välineet: pallo + alueen rajaus

  • Leikkijät seisovat ympyrässä ja yksi leikkijöistä seisoo polttajana ympyrän ulkopuolella.
  • Polttaja yrittää osua pallolla ympyrän sisällä olevia polven alapuolelle.
  • Polttaja ei saa astua ympyrän sisään.
  • Ne, joihin pallo osuu, joutuvat myös polttajiksi.
  • Viimeiseksi ympyrään jäänyt on voittaja.

Kahden tulen välissä

Välineet: kaksi palloa

  • Pelialue on suorakaiteen muotoinen, joka jaetaan kahtia. Pelissä on kaksi joukkuetta ja he ovat omilla pelialueillaan.
  • Joukkueet heittelevät toisiaan pallolla, vyötärön alapuolelle.
  • Pallon osuessa joutuu poltettu vastustajajoukkueen taakse niin sanotusti takapelaajaksi heittämään palloja.
  • Takalinjalle voi oman joukkuelaiset heittää palloja vastustajien yli, jolloin vastustajat joutuvat kahden tulen väliin.
  • Se joukkue, jolla säilyy pelaajia etulinjalla pisimpään on voittanut

Hännänryöstö

Välineet: häntä jokaiselle pelaajalle

  • Jokaiselle leikkijälle jaetaan häntä esim. huivi tai nauha.
  • Häntä laitetaan roikkumaan housun reunaan takapuolen päälle.
  • Kun leikki alkaa, jokainen yrittää ottaa toisilta häntää pois ja suojella samalla omaa häntää.
  • Jos häntä ryöstetään, ei putoa pelistä vaan yritetään saada uusi häntä tilalle.

Aurinko ja peikko (alle 3-vuotiaille)

  • Yksi leikkijöistä on aurinko ja muut peikkoja.
  • Aurinko on piilossa (pienenä kyykyssä) ja peikot liikkuvat.
  • Kun aurinko alkaa paistaa (nousee seisomaan), menevät peikot äkkiä piiloon, koska aurinko häikäisee.
  • Kun aurinko laskee (menee kyykkyyn), peikot tulevat piiloistaan.
  • Auringolla voi olla keltainen viitta.

Pallonkuljetus haaste

Välineet: jokaiselle pelaajalle yksi pallo

  • Liiku ja kuljeta palloa erilaisin tavoin mahdollisimman pitkään
  • Voit kuljettaa palloa esimerkiksi
    • nilkkojen välissä
    • reisien välissä
    • kainalossa
    • käsien välissä (kädet suorana edessä)
    • polvitaipeessa
Viim. päivitetty 13.6.2024

Löysitkö etsimäsi?

chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram