#hommissahattulassa: Minna, kulttuuripalvelupäällikkö
Minna toimii kulttuuripalvelupäällikkönä Hattulan kunnalla ja vastaa kirjaston toiminnasta ja kulttuuritapahtumien järjestämisestä.
Minnan työssä parasta on vaihtelevuus. Minnan päiviin sisältyy erilaisia palavereja, tulevien tapahtumien suunnittelua ja esihenkilötyötä. Päiviin sisältyy lähes aina myös asiakaspalvelua kirjastolla, sillä kohdatessa ihmisiä kuulee heidän toiveitaan ja palautetta.
Minna toimii kirjastolla työskentelevien esihenkilönä ja arvostaa työntekijöissään idearikkautta, heittäytymistä ja avoimuutta.
Minna on taustaltaan merkonomi, kirjasto- ja tietopalveluiden tradenomi sekä filosofian maisteri informaatiotutkimuksesta. Ennen Hattulan kirjastoa Minna työskenteli Helsingin yliopiston kirjastossa. Hattulaan Minna muutti lopulta edullisemman asumisen perässä, ja hetken päästä myös Hattulan kirjastolta avautui paikka kirjastonhoitajana. Haastattelun edetessä Minnaa pyydettiinkin työtehtävään kirjasto- ja kulttuuritoimen johtajana. Esihenkilöasema ensin mietitytti, mutta lopulta Minna päätyi vastaanottamaan toimen. Sekä kirjastoalan opiskelu, että työpaikka juuri Hattulasta olivat Minnan mukaan pitkälti sattuman tulosta. Minna on toiminut tehtävässään kulttuuripalvelupäällikkönä jo kahdeksan vuoden ajan.
Minna toimii kirjastolla työskentelevien esihenkilönä, jonka lisäksi työtehtäviin kuuluu kirjaston kehittäminen ja toiminnan suunnittelu. Kulttuuripuolella työtehtäviin kuuluu virallisten juhlapäivien ohjelman järjestäminen sekä esimerkiksi Hattula-päivien suunnittelu. Jokaiselle ikäluokalla ja kohderyhmälle yritetään järjestää myös erilaista kulttuuritoimintaa.
Minna toimii lähes joka päivä myös kirjaston asiakaspalvelussa, sillä on tärkeää nähdä asiakkaita ja kuulla myös kasvokkain palautetta. Lisäksi päiviin mahtuu erilaisia palavereja ja ryhmien kokoontumisia. “Usein suunnitelmat menevät jo aamulla uusiksi” toteaa Minna viitaten myös työtehtävien laajuuteen ja siihen, että on vastuussa monesta eri asiasta. Minna työssä vaihtelevuus parasta. Minna nauttii asiakaspalvelusta, ja pitää kiinni siitä, että ehtii tekemään myös sitä. Ehdotuksia ja palautetta tulee asiakaspalveluvuoroissa paljon ja myös vapaa-ajalla Minna saattaa esimerkiksi kaupassa vastailla asiakkaiden kysymyksiin. Minna ei tästä kuitenkaan pahastu.
Minna arvostaa työntekijöissä heittäytymistä, idearikkautta, avoimuutta ja asiakaspalveluhenkisyyttä. “Meitä ei tarvita täällä, jos asiakkaita ei ole. Heidän takiaan me olemme täällä.” Lisäksi kirjaston töissä täytyy tulla toimeen kaikenlaisten asiakkaiden kanssa. Asiakkaina käy esimerkiksi paljon lapsia, mutta myös vanhempia ihmisiä. Kirjastossa työskentelyyn vaaditaan alan koulutus. Pelkkä kirjoista pitäminen ei riitä. Kirjoja esimerkiksi käsitellään, luetteloidaan, kuvaillaan ja hyllytetään. Yleinen harhaluulo on, että kirjastoon pääsee töihin esimerkiksi vain pitämällä kirjallisuudesta.
Työyhteisö on pieni, mutta kaikki viihtyvät yhdessä. Kahvitauot pidetään aina mahdollisuuksien mukaan yhdessä. Minna painottaa sitä, että työyhteisössä on tärkeää sanoa suoraan, jos on ongelmia ja ratkaista mahdolliset konfliktit nopeasti. Haasteista Minna nostaa esiin talouden haasteet. Esihenkilön työhön liittyy myös haasteita kuten työyhteisön toiminnasta huolehtiminen ja konfliktien ratkaiseminen. Haasteista selvitään juttelemalla muistakin kuin työasioista ja pitämällä yllä hyvää yhteishenkeä.
“Meidän kirjastomme on kodikas ja laitetaan aina esille ja sommitellaan vaihtuvien teemojen kirjoja. Meillä saa henkilökohtaista palvelua ja monet asiakkaat pitävät tätä ihan toisena olohuoneenaan.”
Takaisin Töissä Hattulassa -sivulle