Syksy saapui Hattulan esiopetukseen ja varhaiskasvatukseen – yhdessä leikkien, ulkoillen ja ihmetellen
Syksy on saapunut Hattulan esiopetukseen ja varhaiskasvatukseen värikkäänä ja täynnä erilaisia touhuja. Lapset ovat ottaneet uuden vuodenajan kesän jälkeen vastaan innolla ja uteliaisuudella. Lasten silmin kaikki näyttää erilaiselta. Mikä parasta oppiminen tapahtuu ilon kautta ja huomaamatta. Lasten päivässä oppiminen ja liikkuminen ovat tapahtuneet monipuolisesti eri oppimismenetelmiä, -tyylejä ja -ympäristöjä hyödyntäen.

Esiopetuksessa on päästy uimakouluihin, ja kaikenikäiset lapset ovat pyöräilleet ahkerasti, myös ihan pienempien ryhmät. Potkupyörilläkin pääsee kovaa 🙂 Näissä taidoissa on tapahtunut huimaa kehitystä, ja onkin tärkeää, että huoltajat jatkavat yhdessä lasten kanssa pyöräilyn ja uinnin harjoittelua myös vapaa-ajalla. Liikkumisen ja yhdessä tekemisen ilo kantaa pitkälle!
Oppimisympäristöjä on hyödynnetty laajasti: retkiä on tehty metsään ja puistoihin, toisinaan omilla eväillä, toisinaan ilman. Puistoissa, kentillä ja eri ulkoalueilla on toteutettu liikunnallisia hetkiä, pallot ovat lennelleet, liikuntaleikit olleet mieluisia ja puistoissa touhut tulleet tutuiksi. Lapset – myös pienimmät – jaksavat liikkua ja tutkia ympäristöään paljon. Maailma on täynnä ihmeteltävää, erityisesti lapsen näkökulmasta katsottuna. Ulkoilu onkin tärkeä osa arkea – säästä riippumatta. Vesisateella kuraleikit ovat monen suosikkeja, ja ne tarjoavat ainutlaatuisia elämyksiä ja leikin mahdollisuuksia. Kelillä kuin kelillä ulos, myös kotona. Aikuinen oppii itsekin paljon uuttaa, kun ”hyppää” ihmettelemään lapsen kanssa eri ötököitä, kasveja, vesipuroja, pilvien liikkumista ja erilaisia kiviä, kantoja, käpyä… Maailma on täynnä hienoja asioita.

Useampi ryhmä on päässyt jo tutustumaan kirjaston ja kirjastoauton palveluihin. Kirjat ja sadut avaavat ovia mielikuvituksen maailmaan ja opettavat lapsille tärkeitä asioita, kuten kielellisiä taitoja ja lisäävät lasten sanavarastoa. Lukemista kannattaa jatkaa myös kotona – yhteinen lukutuokio on arvokasta aikaa. Iltasatuhetket voi liittää osaksi arkea. Päiväkodeilta löytyy iltasatukirja-laatikot, joista voi napata kirjan mukaansa ja palauttaa seuraavana päivänä.

Päiväkotien tiloissa ja arjessa tapahtuu jatkuvasti monenlaista. Toiminta lähtee aina lasten mielenkiinnonkohteista ja tarpeista käsin. Lapset oppivat päivän aikana monia taitoja – leikin, pukemisen, ruokailun ja levon kautta. Jokainen päivän pienikin hetki on mahdollisuus oppia. Esimerkiksi ruokailussa syntyy hienoja keskusteluja.
Huoltajat ovat olleet mukana arjessa esimerkiksi vanhempainiltojen sekä varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmakeskustelujen kautta. Aktiivisuus ja osallisuus näkyy myös, että mm. Pappilanniemen päiväkodissa toimii aktiivinen vanhempaintoimikunta ja Viiriäisen päiväkodissa toiminta alkamassa. Yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeää. Lelupäivät ja omat lelut ovat lapsille merkityksellisiä, ja niiden ympärille syntyy hienoja leikkejä.
Kun pysähtyy lapsen tasolle ja katsoo maailmaa hänen silmin, löytyy paljon pohdittavaa myös aikuiselle. Yhdessä iloitaan, surraan ja harjoitellaan tunteita – ja yhdessä tehden vahvistetaan oppimisen iloa. Tämä on pohjana kaikelle oppimiselle. Kannustaminen, hyvän huomioiminen ja positiivinen pedagogiikka on läsnä arjessa. Hyvän huomaamista kannattaa myös aikuisten opetella, ja antaa positiivista palautetta myös omassa maailmassaan, myös muille aikuisille. Lapset oppivat paljon myös mallintamalla ja positiivisuus kantaa pitkälle.
Ryhmien blogeista huoltajat pääsevät seuraamaan lastensa touhuja. Blogit ovat suljettuja ja tarkoitettu vain kyseisen ryhmän huoltajille, mutta ne tarjoavat arvokkaan ikkunan päiväkodin arkeen.